MODEL PENDIDIKAN KETELADANAN KEPEMIMPINAN: TANTANGAN PENGEMBANGAN SUMBER DAYA MANUSIA

Render Bin Luwis

Abstract


Abstract: Theoretical basis: Education (pedagogy) means science that investigates, and reflects on, the symptoms of educating. Research Objectives: To answer the following questions: (1) What is meant by exemplary leadership education? (2) How is exemplary education in teaching unity with the church based as a role model in resource development? (3) What is the model for exemplary leadership education? Methods: The research method in this article is qualitative, while the data collection techniques use interviews and observations, while the data collection technique has a data analysis process using the Husserlin phenomenology approach. Results: (1) Leadership education based on Ephesians 4: 1-16 is a model of exemplary character, exemplary teaching in church unity, and exemplary in church maturity. (2) Exemplary education in teaching unity with the congregation is based as a role model in human resource development among God's servants in GBBM that can be emulated by the congregation is an example of the character of Jesus Christ who is the only Lord and Savior for all people, ) The leadership model of "character integrity", which boils down to centering on the faith and character of Christ, is transmitted to the servants of God and then the entire church congregation. Christ's "character integration" is the human resource among the servants of God and the entire church congregation is eternal, unlimited, which will produce success in life and all ministries in the church.

Abstrak: Landasan Teori: Pendidikan (pedagogi) berarti ilmu pengetahuan yang menyelidiki, dan merenungkan tentang gejala-gejala mendidik. Tujuan Penelitian: Menjawab persoalan-persoalan sebagai berikut: (1) Apakah yang dimaksud dengan pendidikan keteladanan kepemimpinan? (2) Bagaimanakah pendidikan keteladanan dalam pengajaran kesatuan dengan jemaat berdasarkan sebagai Role Model dalam Pengembangan Sumber Daya? (3) Bagaimanakah model pendidikan keteladanan kepemimpinan? Metode: Metode penelitian dalam artikel ini adalah Kualitatif, sedangkan teknik pengumpulan data menggunakan wawancara dan observasi sedangkan teknik pengumpulan data mempunyai proses analisis data menggunakan pendekatan Fenomenologi Husserlin. Hasil: (1) Pendidikan kepemimpinan berdasarkan Efesus 4:1-16 adalah model keteladanan dalam karakter, keteladanan dalam pengajaran kesatuan jemaat, dan keteladanan dalam pendewasaan jemaat.  (2)  Pendidikan keteladanan  dalam pengajaran kesatuan dengan jemaat berdasarkan sebagai Role  Model  dalam Pengembangan Sumber Daya  Manusia di antara para hamba Tuhan di GBBM yang dapat dicontoh oleh jemaat adalah teladan karakter Yesus Kristus yang merupakan satu-satunya Tuhan dan Juruselamat untuk semua orang, (3) Model kepemimpinan “integritas karakter”, yang bermuara dari berpusat pada iaman dan karakter Kristus, tertular kepada para hamba Tuhan  dan kemudian seluruh jemaat gereja. “integrase karakter” Kristus adalah sumber daya manusia di natara para hamba Tuhan dan seluruh jemaat gereja bersifat kekal, tidak terbatas, yang akan membuahkan keberhasilan dalam hidup dan segala pelayanan dalam gereja.


Keywords


Modeling, Leadership, Shepherding, and Human Resources, Keteladanan, Kepemimpinan, Penggembalaan, dan Sumber Daya Manusia

Full Text:

PDF

References


Bagus, Lorens. (2002). Kamus Filsafat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Boehle, R. Robert. (2000). Sejara Perkembangan Pikiran dan Praktek Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Browning, F. W. R, (2002). Catalogus der Koloniale Bibliotheek van het Kon. .Jakarta: Gunung Mulia.

Burhanuddin (1994). Analisis Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Creswell, John. W. (2014). Research Design: Qualitative & Quantitative Approaches. California: SAGE Publications.

Dewey, John (1958). Experience and Nature. New York: Dover Publications, INC..

Douglas, J.D. (1996). Ensiklopedi Alkitab Masa Kini Jilid II M-Z. Jakarta: Yayasan Komunikasi Bina Kasih.

Eliade, Mircea. (1987). The Encyclopedia of Religion. New York: Macmillan Publhising Company.

Furchan, Arief (2004). Pengantar Penelitian dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

GP, Harianto. (2019). Mission in Suffering Context. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi dan Pendidikan. 3(2). 73-94. http://e-journal.sttexcelsius.ac.id/index.php/excelsisdeo/article/view/17/15

GP, Harianto. (2012). Pendidikan Agama Kristen dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa kini. Yogyakarta: Andi.

Gunawan, T. Samuel, (2013). Membangun dan mengembangkan karkter kristen yang kuat. E-artikel situs artikel Kristen Indonesia. http://artikel.sabda.org/membangun_dan_mengembangkan_karakter_kristen_yang_kuat

Hidayat, Budi. (2000). The Making of a Leader. Karawaci: HITS.

Jongeneel, J. A. B. (1980). Hukum Kemerdekaan: Buku Pegangan Etik Kristen. Jakarta: Gunung Mulia.

Katadai, Ayako. (2018). Phenomenological Understanding of The Meanings in the Lfe world: Bridging Philosophy and Research Methodology. National Library of Medicine

Kirschenbaum, Howard. (1995). 100 Ways to Enhance Values and Morality in Schools and Youth Settings. Massachusetts: Allyn & Bacon.

Lumintang, I. Stevri. (2004). Theologia Penelitian & Penelitian Theologis. Malang: Gandum Mas.

Martoyo, Susilo. (2000). Manajemen Sumberdaya Manusia. Yogyakarta: BPFE.

Muslich, Masnur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

O’Donoghue, Tom., & Punch, Keith. (2003). Qualitative Educational Research In Action: Doing and reflecting. London: Routledge Falmer.

Poerwadarmita. (2002). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Price, J. M. (1998). Yesus Guru Agung. Bandung: LLB.

Raco, T. Josef., & Tanod, Revi. Rafael. (2012). Metode Fenomenologi Aplikasi Pada Entrepreneurship. Jakarta: PT Gransindo.

Ruslan, Rosady. (2001). Etika Kehumasan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sanders, J. Oswald. (1993). Kepemimpinan Rohani. Bandung: Kalam Hidup.

Sanders, J. Oswald. (2002). Kepemimpinan Rohani. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan Jakarta: Kencana.

Schermerhorn, R. John. (2010). Introduction to Management. New York: John wiley & Sons.

Smallbones, Jackie, L. (1990). Keeping Company With Jesus. New York: Augsburg Fortress Publishers.

Soerjono, Soekanto. (1993). Kamus Sosiologi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Siswanto, A. (2020). HAMBA TUHAN DAN SENI MEMBERI. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, Dan Pendidikan, 4(1), 19–34.

Sudarmanti, Rini. (2006). Memahami Fenomenologi Kesadaran Intersubjektif Alfred Schutz”. Jurnal Univ Paramadina. 4(2). 144-157. https://docplayer.info/36193405-Memahami-fenomenologi-kesadaran-intersubjectif-alfred-schutz.html

Sutanto, Hasan. (2004). Homiletik, Prinsip dan Metode Berkhotbah. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Tanuseputra, Alex. Abraham. (2009). Roh Kudus. Surabaya: House Blessing.

Terry, George. R. (1972). Priciples of Management. Illinois: Richard D. Irwin Homewood.

Thomas, Lickona. (2012). Mendidik Untuk Membentuk Karakter: BagaimanaSekolah dapat Memberikan Pendidikan Sikap Hormat dan Bertanggung Jawab. Jakarta: Bumi Aksara.

Tim Penyusun. (2016). KBBI Daring edisi III, Hak Cipta Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. Jakarta: Pusat Bahasa.

Tomatala, Yakob (1987). Penatalayanan Gereja yang Efektif di Dunia Modern. Malang: Penerbit Gandum Mas.

Tomatala, Yakob. (1997). Kepemimpinan Dinamis. Malang: Gandum Mas.

Trull, E. Joe. & Carter, E. James. (2013). Etika Pelayan Gereja: Peran Moral dan Tanggung Jawab Etis Pelayan Gereja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Wahjosumidjo. (1987). Kepeimpinan dan Motivasi. Jakarta: Ghalia.

Westra, Pariata. (1989). Ensiklopedi Administrasi. Jakarta: CV Haji Masagung.

Widyaningsih, T. S., Zamroni & Zuchdi, D. 2014. “Internalisasi dan Aktualisasi Nilai-Nilai Karakter pada Siswa SMP dalam Perspektif Fenomenologis”. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi. 2(2). 181-195. DOI: https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i2.2658.




DOI: https://doi.org/10.51730/jep.v1i1.2

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Excelsior Pendidikan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Lisensi Creative Commons
Karya ini dilisensikan dengan  Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0  .

 e-ISSN: 2747-1675 (online)

Jurnal Excelsior Pendidikan telah tercatat di situs: